عناصر طراحی جواهر

عناصر طراحی جواهر ، قوانینی را ارائه می کند که باعث می شوند جواهری که شما ارائه کرده اید را بیشتر در نظرها برجسته کنند (و با قیمت خوبی به فروش برسند).
ولی حالا بهتر است به مواد اولیه ای نگاهی بیاندازیم که شما واقعا برای انجام این قوانین نیاز دارید.
عناصر طراحی جواهر ، زیربنای هرگونه طراحی بصری ای هستند که برای انتقال و گسترش پیام از راه چشم، استفاده می شوند.
در «هنر رنگ و طراحی» از تئوریسین طراحی، میتلند گریوز، که در سال 1941 منتشر شده است، عنوان می شود که عناصر طراحی که همه ی طراحی ها از آنها ساخته شده اند:
«خط، جهت، شکل، اندازه، بافت، ارزش و رنگ» هستند. هر قطعه جواهری که می بینید از عناصر مختلفی استفاده کرده است و این ترکیبات هستند که می توانند باعث اوج یا سقوط محصول نهایی شوند.
به 5 تا از عناصر طراحی جواهر می پردازیم:

عناصر طراحی جواهر : رنگ

این عنصر، «ملکه» ی همه ی عناصر طراحی جواهر است، خواه در حالت های چشم گیر و یا کم رنگ.
چیزی که این عنصر را به عنصر اصلی تبدیل می کند، توانایی رنگ ها در ایجاد حالات و هیجانات است.
روانشناسی رنگ در بسیاری از صنایع مربوط به مصرف کننده ها برای کمک به فروش بهتر محصول استفاده می شود.
برای مثال، رستوران ها از رنگ قرمز استفاده می کنند، چون چشمگیر است و اشتها را تحریک می کند.
انتخاب رنگ ها می تواند با استفاده از چرخه ی رنگ ها بسیار آسان باشد.
این چرخه الگوهایی را مثل آنالوگ ها (موارد متشابه)، رنگ های نیمه مکمل،
رنگ های مکمل، رنگ های اولیه (قرمز، آبی، زرد)، مونوکروم ها (تک رنگ ها)، رنگ های سه تایی و کانترست ها را به شما نشان می دهد.

الگوهای رنگ :

  1. رنگ های مونوکروم مربوط به انتخاب های تک رنگ می شوند، مثلا صورتی.
  2. رنگ های مکمل رنگ هایی هستند که در چرخه ی رنگ در مقابل هم قرار می گیرند،
  3. رنگ های نیمه مکمل، رنگ کمی روشن تر رنگ های مکمل هستند.
    این ترکیب، انرژی و احساس را به بیننده منتقل می کند.
  4. سپس، رنگ های متضاد را دارید که رنگ هایی از بخش های مختلف چرخه ی رنگ ها
    هستند، برای مثال، ترکیب آبی-نارنجی، یکی از رنگ های خودش را
    از قسمت رنگ های سرد و دیگری را از رنگ های گرم می گیرد.
  5. رنگ های آنالوگ (متشابه)، در خانه های کنار هم در چرخه ی رنگ ها
    قرار گرفته اند و برای استفاده در کنار یکدیگر مناسب هستند.
    شما انتخاب می کنید که کدام رنگ، رنگ غالب باشد و کدام رنگ در پس زمینه باشد.
  6. رنگ های سه تایی (triadic)، همان طور که از اسمشان پیداست، سه رنگی هستند که به یک اندازه در چرخه ی رنگ از هم فاصله دارند.

شما می توانید یک مثلث روی چرخه ی رنگ هایتان بکشید و سه رنگ را انتخاب کنید.وقتی ترکیب رنگ مورد نظرتان را انتخاب کردید، می توانید ارزش ها، گرما، سایه ها و saturation را جابه جا کنید تا به حالت مورد نظرتان برسید.به یاد داشته باشید که مادامی که استراتژی رنگ هایتان را رشد می دهید،بافت های فرهنگی می توانند معنی چیزی که می خواهید نشان دهید را تغییر دهند.

عناصر طراحی جواهر : شکل

  1. شکل، حالت کلی یک قطعه است و یکی از اولین عناصر طراحی جواهر است
    که افراد در زمان خرید جواهرات به آن توجه می کنند.
    برای ایجاد یک تاثیر بصری خوب، بسیاری از متخصصان استفاده از اشکال مختلف برایساخت ابعاد خارق العاده را پیشنهاد می کنند.اشکال می توانند در دسته های ارگانیک یا هندسی قرار داده شوند شوند، ارگانیکاشکالی هستند که شکل نامتعارف دارند و اشکالی که به طور طبیعی به وجود می آیند.پیچیدگی و سیال بودن اشکال ارگانیک، یک حس آزادی، در لحظه بودن و پیش بینی نا پذیری را ایجاد می کند.

    اشکال هندسی که به اشکال مکانیکی نیز مرسوم هستند، انعطاف ناپذیر، دقیق، زاویه دار و ساخت بشر هستند. با اینکه ممکن است به شکل های پیچیده و یا ساده وجود داشته باشند ولی به طور کلی یک حالت کنترل شده دارند که قوانین مشخصی را دنبال می کنند.
    مستطیل، دایره و مربع را تصور کنید.
    وقتی اشکال مختلفی را در طراحی خود استفاده کنید،
    کل ترکیب در ناخودآگاه ذهن نقش می بندد تا تفاوت های آنها تحلیل شود.
    و در این پردازش، بیننده می تواند چیزی را از این ترکیب بدست بیاورد.

عناصر طراحی جواهر : خط

  1. به یاد می آورید که نیاز ایجاد راهی برای چشم ها که آن را دنبال کنند را عنوان کردیم؟
    اینجا همان جایی است که خطوط وارد می شوند.
    خطوط ممکن است افقی، عمودی، منحنی یا اریب باشند و چشم را در یک جهت خاص هدایت می کند.
    خطوط با تفاوت در بافت و پهنا، می توانند در حالت شکسته، ادامه دار یا ضمنی نشان داده شوند.
    مثل همیشه در نظر گرفتن طول و جهت باید بر اساس طول و اندازه ی لباس و نوع جواهر مورد نظر ما باشد.
    با این حال، خطوط غالبی که انتخاب می کنید، معنایی عمیق تر را نیز انتقال می دهند:
    باعث می شوند که شما نگاهی دوباره به آن شکل داشته باشید.

    • عمودی: چشم ها با حرکت بالا به پایین، حس قدرت و استحکام را ایجاد می کنند که به طرح شما ساختار و وقار می بخشد.
      گفته می شود که این خطوط معنویت را نیز منتقل می کنند.
    • افقی: باعث حرکت چشم ها از چپ به راست می شود و حس آرامش را منتقل می کنند.
    • اریب: از آنجا که این خطوط به شکل زاویه دار هستند، برای انتقال حس فعالیت و حرکت بسیار مناسب هستند.
    • منحنی: وقتی به شکلی صاف و کم رنگ استفاده شوند، احساس آشنایی و راحتی را منتقل می کنند که تاثیر آرامش بخشی دارد.
      از طرف دیگر اگر دارای زوایای تیز باشند، انرژی، شوق و یا عصبانیت را منتقل می کنند.

عناصر طراحی جواهر : فضا

وقتی صحبت از عناصر طراحی جواهر به میان می آید، فضای میانی
و اطراف اشیا مهم خواهد بود و دو راه برای توجه به آنها وجود دارد.
فضای مثبت که برای توصیف همه ی عناصر محسوس تصویر استفاده می شود،
در حالی که فضای منفی، فضایی خالی است که هوا در آن جریان دارد.
وقتی طراحان در حال طراحی ترکیب کلی هستند، با فضای بالارونده و پایین رونده درطراحی بازی می کنند تا حالت مورد نظرشان را در آن ایجاد کنند.
برای مثال شما می توانید از overlap استفاده کنید تا این حس را منتقل کنید که جواهرات به بیننده نزدیک تر هستند.ممکن است بپرسید که چرا باید به فضای منفی توجه کنیم وقتی اصلا چیزی در آن وجود ندارد.
اولا، اگر شما به دنبال فضاهای خالی باشید، ظاهر نهایی کار شما کمتر شلوغ به نظر می رسد. دوما، فضای منفی به این جهت مهم است که باعث می شود چشمان شما بیشتر برای بررسی کردن جواهر کار کنند.
کاری که فضای منفی انجام می دهد این است که کمی استراحت به چشمان شما
می دهد تا چیز چشمگیر بعدی که دیدند آنها را تحت تاثیر قرار دهد.

عناصر طراحی جواهر : بافت

خواه عمدا انجام شده باشد یا خیر، این عنصر همیشه در طراحی ها وارد می شود.
وقتی جواهری که طراحی کرده اید توسط یک مشتری پوشیده شود، چه حسی دارد؟
ما نمی توانیم به سطوحی که به نظرمان خوش آیند هستند، دست نزنیم.حتی ممکن است بخواهید از کسی که آن را پوشیده بپرسید که چه احساس و ادراکی ازجواهر شما دارد؟ پس بافت به طراحی جواهرات به عنوان یک حالت از سطح واقعی یا ادراک شده ی وارد می شود.
2 نوع بافت وجود دارد که به آنها توجه می کنیم:

  1. بافت فیزیکی که شما می توانید آن را لمس کنید
  2. بافت دیداری که از حس بینایی شما برای ایجاد بعد استفاده می کند.

بافت ها می توانند سخت، نرم، پشمی، حکاکی شده، نوک تیز یا … باشند.
این بافت ها اجزای جذابی را به طراحی شما می افزایند که کنجکاوی خریدار را برای امتحان کردن آنها برمی انگیزد.
امتحان کردن ترکیبات مختلف، باعث کشیده شدن توجه بیشتر به محصول شما می شود.

حال که عناصر طراحی جواهر را دریافته اید، می توانید در آنها مهارت پیدا کنید و از آنها استفاده کنید.
وقتی در آنها مهارت پیدا کردید، می توانید تا جایی پیش بروید که قانون ها را زیر پا بگذارید و استایل خاص خودتان را خلق کنید.
همیشه همه ی اصول و عناصر طراحی جواهر برای همه ی طراحی های شما استفاده
نمی شوند ولی می توانید پیش بروید و آنقدر امتحان کنید تا بهترین ترکیبی که مد نظرتان هست را پیدا کنید!

بافت ها می توانند سخت، نرم، پشمی، حکاکی شده، نوک تیز یا … باشند.
این بافت ها اجزای جذابی را به طراحی شما می افزایند که کنجکاوی خریدار را برای امتحان کردن آنها برمی انگیزد.
امتحان کردن ترکیبات مختلف، باعث کشیده شدن توجه بیشتر به محصول شما می شود.حال که عناصر طراحی جواهر را دریافته اید، می توانید در آنها مهارت پیدا کنید و از آنها استفاده کنید.
وقتی در آنها مهارت پیدا کردید، می توانید تا جایی پیش بروید که قانون ها را زیر پا بگذارید و استایل خاص خودتان را خلق کنید.
همیشه همه ی اصول و عناصر طراحی جواهر برای همه ی طراحی های شما استفاده نمی شوند ولی می توانید پیش بروید و آنقدر امتحان کنید تا بهترین ترکیبی که مد نظرتان هست را پیدا کنید!

عناصر طراحی جواهر : بافت

خواه عمدا انجام شده باشد یا خیر، این عنصر همیشه در طراحی ها وارد می شود. وقتی جواهری که طراحی کرده اید توسط یک مشتری پوشیده شود، چه حسی دارد؟ ما نمی توانیم به سطوحی که به نظرمان خوش آیند هستند، دست نزنیم. حتی ممکن است بخواهید از کسی که آن را پوشیده بپرسید که چه احساس و ادراکی از جواهر شما دارد؟ پس بافت به طراحی جواهرات به عنوان یک حالت از سطح واقعی یا ادراک شده ی وارد می شود. 2 نوع بافت وجود دارد که به آنها توجه می کنیم:

  1. بافت فیزیکی که شما می توانید آن را لمس کنید
  2. بافت دیداری که از حس بینایی شما برای ایجاد بعد استفاده می کند.

جهت ثبت نام و اطلاع از شرایط کلاس های آموزش جواهرسازی

مطالعه بیشتر :

colorblocking (ترکیب رنگهای مخالف با یکدیگر): هنر و مد سنگ‌های قیمتی چند رنگ
پرینت سه بعدی جواهرات
خواص درمانی سنگ ها
چگونه یک برنامه بازاریابی و فروش جواهرات برای کسب و کار جواهر خود ، ایجاد کنید؟
شگردهایی برای موفقیت در بازار طلا و جواهرات
10 ترفند عالی برای ساخت زیورآلات
مزیت های طراحی جواهرات سفارشی
چگونه یک طراح جواهر شوید ؟
جواهر سازی با رایانه ، طراحی جواهر با رایانه
آموزش تکنیک های جواهر سازی با مهره و سنگ
تعمیرات طلا
تاریکی و روشنایی سنگ های جواهر
طلاسازی چطور شغلی است ؟
بهترین طراحان جواهر جهان
6 مورد از بهترین فلزات برای ساخت جواهرات
گردنبند متناسب با هر یقه
الگوسازی یا ساخت نمونه اولیه در مدلسازی جواهرات با CAD
جواهرسازی در منزل
شغل و حرفه طراحی جواهرات
طلای آب شده چیست ؟
کیفیت برش و تراش سنگ های قیمتی رنگی
انواع گوشواره ، آشنایی با انواع مدل گوشواره
راهنمای سنگ قیمتی
عوامل موثر در ارزشگذاری سنگ‌های قیمتی رنگی
ست کردن رنگ لباس و جواهرات
انگشتر مناسب با انگشتان دست شما
طبقه بندی سنگ های قیمتی بر اساس رنگ
آخرین فرصت ثبت نام در دوره های آنلاین (غیرحضوری) - تلفن های تماس : 05 05 58 22 - 587 587 22اینستاگرم آموزش های جذاب طراحی جواهرات و جواهرسازی - کلیک کنید
+