تبدیل تصاویر خطی به مدل های سه بعدی در Matrix

نقاشی ها و تصاویر خطی مانند لوگو، نشان های خانوادگی، متن یا اعداد، شخصیت های کارتونی و حتی طرح های ابتدایی را می توان خیلی راحت و سریع در Matrix با استفاده از انواع طرح های فوق العاده به مدل های سه بعدی تبدیل کرد. بر اساس مهارتتان، تصویر خطی و الزامات مدل می توانید یکی از سه روش زیر را انتخاب کنید یا آنها را ترکیب نمایید.

بررسی 3 روش برای تبدیل تصاویر خطی به مدل های سه بعدی در ماتریکس
این سه روش شامل:

  1. از بین بردن منحنی های بسته برای ایجاد یک طرح صاف است که می تواند به
    عنوان یک تاثیر حکاکی و ژرف نگاری بکار رود،
  2. ایجاد منحنی های بسته در Matrix Art تا اشکال متعددی در تصاویر خطی پدیدار
    شود و مدل روزنه ای تصویر بدست آید،
  3. مدل سازی سطحی با استفاده از انواع دستورات منوی Surface تا مدل حقیقی
    سه بعدی ایجاد شود.
    هر کدام از این روش ها مزایای خاص خود را دارند و ممکن است در ابتدای کار برای
    فرد منی مشکل باشند.

(L-R) تصویر خطی اولیه
روش 1- حذف منحنی های سطحی،
روش 2- Matrix Art،
روش 3 مدل سازی سطح.

شروع

هر روش با ابزار Place Background Bitmap آغاز می شود. تصویر خطی که می خواهید را از پوشه موجود روی رایانه تان انتخاب کنید. سپس با Looking Down گوشه بالا و سمت چپ فایل عکس را در محل و
اندازه ای که می خواهید طرح نهاییتان باشد قرار دهید. مستطیلی در همان نسبت تصویر اولیه ترسیم خواهد شد. اینگونه در حین کار طرح تان تکان نمی خورد و کج نمی شود. گوشه پایین و سمت راست بیت مپ را در اندازه و محل مورد نظرتان قرار دهید و یکبار دیگر روی Looking Down کلیک کنید تا بیت مپ ظاهر شود. حالا با استفاده از ابزارهای Curve به دقت طرح تصویر خطی تان را رسم کنید. بهتر است که همزمان از رنگ ها هم استفاده کنید.

برای مثال اگر هر شکل مختلف در طرح خطی را روی یک رنگ مختلف رسم می کنید می توانید با راست کلیک کردن روی رنگ همه اشکال آن لایه را انتخاب کنید تا اینکه بخواهید قسمت به قسمت انتخاب کنید یا shift را برای انتخاب چندگانه نگه دارید. همچنین بسیار مهم است که از End-O-Snap برای اتصال انتهای تمام منحنی هایی که در یک شکل بکار رفته اند استفاده کنید وقتی شکل تمام شد، منحنی ها را وصل کنید تا یک منحنی بسته و واحد ایجاد شود. برای دو روش اول یعنی از بین بردن منحنی های بسته یا استفاده از Matrix Art باید منحنی های بسته موفقیت آمیزی ترسیم کنید. برای اینکه مطمئن شوید منحنی بسته و صحیح است بر روی Object Information کلیک کنید و گزارش را بخوانید.

(1) قرار دادن بیت مپ زمینه،
(2) ترسیم با ابزارهای منحنی، استفاده استراتژیکی از لایه رنگ،
(3) بسته بودن و سالم بودن هر منحنی را با اطلاعات شی کنترل کنید.

1 .  خارج کردن منحنی های بسته در ماتریکس :

ساده ترین روش برای ساخت مدل های سه بعدی از تصاویر خطی در Matrix استفاده از فرمان From Planar Curves است که در منوی Solids وجود دارد و منحنی های بسته را حذف می کند. برای اینکه بدانید چگونه باید منحنی هایتان را برای فرمان حذف انتخاب کنید ،
نگاهی به تصویر خطی بیاندازید: لازم است که در مورد نحوه استفاده از این عکس برای ارتقای مدل تان تصمیم بگیرید. برای مثال می توانید یک عکس ساده را بسازید که در آن هر شکل ارتفاع متفاوتی دارد.

بدین منظور قسمت هایی از طرح را که می خواهید ارتفاع شان برابر باشد انتخاب کنید
و بر روی From Planar Cruves کلیک کنید.
اگر از این طرح به عنوان کاتر استفاده می کنید یا نیاز به Boolean Union در مدل تان
دارید از ماشینی استفاده کنید که نمی تواند قسمت های متصل شده را بپذیرد. بهتر
است که از گزینه Both Sides=Yes استفاده کنید که در زمان اجرای این فرمان در خط
Command موجود است. اینگونه مدل تان دوقطبی نمی شود و کاملا بولی خواهد بود.

(1) حذف یک به یک منحنی ها تا رسیدن به ارتفاع مورد نظر طرح یا
(2) انتخاب دو منحنی بسته با هم، یکی کاملا داخل دیگری است تا
فضای منفی را در طرح ایجاد کند.

ایجاد منحنی های بسته :

دو منحنی بسته را با هم انتخاب کنید، یکی کاملا داخل دیگری قرار می گیرد تا فضای منفی را در طرح ایجاد کند ضخامتی که می خواهید طرح تان داشته باشد را در خط Command وارد کنید و Enter را بزنید. مجددا از یک ضخامت جدید برای مجموعه بعدی شکل ها استفاده کنید و اینکار را ادامه دهید تا طرح کامل شود. یا اینکه فضای منفی را در طرح حذف شده ایجاد کنید.

دو منحنی بسته را انتخاب کنید به نحوی که یکی کاملا داخل دیگری است و از فرمان Form Planar Curves بر روی یکدیگر استفاده کنید. اینگونه در طرح حفره هایی ایجاد
میشود که جذابیت تصویر نهایی را دوچندان خواهد کرد. برای اینکه این تصویر خطی را به مدل تان اضافه کنید ممکن است بخواهید آنرا روی یک حلقه قرار دهید تا الگوی خاصی باشد. از Boolean Union تنها در صورتی استفاده کنید که مدل تان با ماشینی ایجاد خواهد شد که نمی تواند قسمت های دو نیم شده را مدیریت کند. متناوبا پس از استفاده از Boolean Union، آنرا روی حلقه قرارداده تا طرح مورد نظر نمایان شود.

(1)Boolean Union طرح بر روی حلقه برای پوشاندن،
(2) تمایز Boolean برای ایجاد یک برجستگی،
(3)تقابل Boolean با سطح جانبی Cap برای ایجاد طرح یک سپر

در نهایت شاید بخواهید طرح را روی یک سطح منحنی قرار دهید مانند سطح رویین یک مهر. در این شرایط از منحنی های مسطح بسته در Side View استفاده کنید تا شکل مهر بدست آید. سپس فرمان Project داده از این منحنی ها در اطراف مهر استفاده کنید. حلقه ومنحنی هایی که نشان مورد نظر را دارا هستند در بسته های مناسب ابزار Matrix Surface Pullback قرار داده، یک شکل عمق دار و لبه دار را ایجاد کنید و از فرمان Cap برای ساخت سطح cap در شکل مهر استفاده کنید. طرح را به گونه ای قرار دهید که فواصل مهر را پر کند و پس از Boolean Union، Boolean Intersection را بر روی طرح اجرا کنید.

2ایجاد یک روزنه creating mesh در ماتریکس

شاید بخواهید که هر قسمت از طرح تان شکل متفاوتی داشته باشد. در این صورت وارد کردن منحنی ها درMatrix Art می تواند در سطوحی با اشکال مختلف از طریق فرمان Bend انجام شود. روشی که بعدا در این مقاله به آن خواهیم پرداخت. لایه رنگ هر منحنی بسته بر روی طرح زمانیکه مدل تان را وارد Matrix Art می کنید حتی مهم تر هم می شود. از آنجایی که ساختار لایه سلسله مراتبی است، باید قسمت های پایینی عکس را روی رنگ های لایه زیرین قرار داد و قسمت های بالاتر عکس را روی رنگ های لایه بالاتر.

با توجه به تمام منحنی های وارد شده در Matrix Art، از منوی Layers در قسمت سازنده رنگی را انتخاب کنید. سپس روی Load Profile کلیک کنید تا برشی عرضی از شکل در آن لایه داشته باشید. ممکن است بخواهید بر روی هر سطح از یک لایه رنگ مشابه ارتفاعی را تنظیم کنید. در نهایت برای تغییر تقابل میان سطوح روی هم قرار گرفته شده بر روی منوی Layers جایی که رنگ مسلط (بالاتر در منو) قرار دارد کلیک کنید، که باید صورتی باشد، ستون رنگ زیرین را بالا بکشید تا زمانیکه  رابطه میان این دو اصلاح شود.

بر روی Create Mesh کلیک کنید تا در سطح
طرح تان یک حفره ایجاد شود.
یا برای ایجاد سطوح دارای حفره می توانید آنها را
مستقل از یکدیگر تکثیر کنید، یک یا چند منحنی را
در Matrix Art وارد کنید و عملیات Create Mesh
مجزا را برای هر دسته اجرا نمایید.
اینگونه می توانید هر قسمت حفره دار را به صورت
مجزا جای بدهید و چیزی که می خواهید را بسازید.

3 .  مدل سازی سطح در ماتریکس :

پیشرفته ترین روش تبدیل تصاویر خطی به یک مدل سه بعدی استفاده از فرمان های موجود در منوی Surface است تا هر عنصر در طرح به صورت فیزیکی مدل سازی شود. در این مورد منحنی ها مانند روش بالا ترسیم می شوند با این حال با توجه به ابزار منوی Surface شما از آنها استفاده خواهید کرد و ممکن است بیشتر به منحنی های باز نیاز داشته باشید تا بسته. کاربر باید بهترین روش مدل سازی را برای تکمیل هر عنصر در طرح بر اساس چیزی که شما می خواهید انتخاب کند. برای مثال برای ساخت کمان، یک چندخطی مستقیم را وارد Profile Placer می کنید.

شکل پروفایل را برای کمان انتخاب کرده و از اسلایدرهای بعد و Set Profile استفاده می کنید تا پروفایل را بر روی ریل قرار دهید. Sweep 1 با خط مستقیم در منحنی ریل و پروفایل به عنوان برش عرضی، ابزار سطحی برای تکمیل این قسمت از طرح است. از Cap Planar برای بستن این مدل استفاده کنید.

(1) ارتفاع شمشیر،
(2) چرخش کلاهخود،
(3) مسیر چرخش سپر

به منظور تکمیل کمان، Pipe فرمانی در منوی Solid است که حالت مدوری را به منحنی می دهد و تاثیر pipe (لوله ای) ایجاد می کند. منحنی باز ترسیم شده را انتخاب کنید تا بند کمان را نشان دهد و بر روی Pipe کلیک نمایید. همان بعد را برای دو قطب اعمال کنید. مطمئن شوید که لوله دارای دو قطب بسته است. برای ایجاد شکل زاویه دار همراه با یک سر مسطح در طرح شمشیر، منحنی بسته را انتخاب کنید و با فاصله کم خمش ایجاد کنید. منحنی داخلی را انتخاب کرده و آنرا به داخل فضا بکشید تا ارتفاع مناسب شمشیر بسدت آید. میان دو منحنی نوعی ارتفاع قوسدار وجود دارد، مطمئن شوید که حاشیه های مورد نظر طرح ترسیم شده اند و Cap.

(1) رسم منحنی پروفایل،
(2) تقسیم منحنی بسته در نقاط میانی و استفاده از Orient 2 Points برای
قراردادن پروفایل میان نقاط وسط منحنی های تقسیم شده،
(3) Sweep2 با گزینه Point بر روی هر قطب و پروفایل در وسط

چرخاندن یک ابزار جالب برای داشتن یک شی واقعی سه بعدی است. منحنی بسته را
برای زره انتخاب کنید و بر روی Revolve کلیک نمایید.
برای تعیین محور تغییر روی بالا و پایین زره کلیک کنید، یک خط مستقیم تا مرکز بکشید.

اگر سطح چرخیده برای مابقی طرح تان زیادی بلند است، آنرا انتخاب کرده و از ابزار Scale 1D استفاده کنید تا آنرا به قسمت Through Finger و ارتفاع موردنظر برسانید.یک بزار مشابه Rail Revolve است که عملکرد یکسانی دارد، تنها تفاوتش در این است که پروفایل به هر شکلی از منحنی می چرخد نه دایره. برای استفاده از این ابزار آنرا بر روی سپر امتحان کنید. پروفایلی را ترسیم کنید که از نقطه وسط منحنی سپر شروع می شود و تا قسمت Through Finger در شکل ادامه دارد. این پروفایل را انتخاب کرده و بر روی Rail Revolve کلیک نمایید. منحنی ریل همان سپر است و محور چرخش از بالای منحنی پروفایل به سمت پایین آمده است.

(1)پروفایل های اضافه را با استفاده از Orient 2 Points و Copy جای دهید،
آنها را در محلی قرار دهید که دو منحنی تا حد زیادی کشیده و خمیده شوند،
(2) Sweep2 با گزینه Point بر روی هر قطب و وضعیت قوس در وسط

ایجاد نوارهای زیر سپر در ماتریکس :

برای ایجاد نوارهای زیر سپر، منحنی های بسته را در نقطه میانی تقسیم کنید تا دو نیمه بالا و پایین داشته باشید. در Through Finger یک قوس بکشید (Arc). از فرمان Orient 2 Points با Copy روشن استفاده کنید، انتهای دو قوس را به عنوان نقاط ارجاع و نقاط میانی منحنی نوار به عنوان نقاط هدف درنظر بگیرید. در این محل فقط یک کپی قرار دهید.

حالا از Sweep2 با بالا و پایین نوارها به عنوان محنی ریل استفاده کنید، گزینه Point را انتخاب نمایید و به سمت یک End اشاره کنید جایی که دو نوار به هم می رسند و پروفایل راول را نشان میدهند، پروفایل دوم قوسی است که ایجاد کرده اید، پروفایل سوم با گزینه Point در قطب دیگر دو منحنی نمایان می شود. سطح ظاهر خواهد شد. Cap it.

دو قسمت دیگر نوار را به همین روش کامل کنید، از Orient 2 Points استفاده کنید تا چند کپی از پروفایل قوس را در منحنی های ریل وارد کنید به ویژه جایی که آنها خمیده می شوند تا اینگونه شکل باقی بماند. Near O-Snap باید برای جای دهی اولین نقطه هدف پروفایل بر روی یک ریل بکار روند و Perpendicular O-Snap باید برای جای دادن نقطه هدف دیگر استفاده شود تا نسبت به اولی عمود شود. از Sweep2 در همه پروفایل ها استفاده کنید، از طریق گزینه Point می توانید نقاط نهایی دو منحنی را انتخاب کنید، یکی بر روی هر قطب، که به عنوان نقاط آغاز و پایان سطح خواهند بود. برای تکمیل Cap.

پاک کردن خطوط اضافه در ماتریکس :

از این روش می توان برای پاک کردن خطوط اضافه هم استفاده کنید. فقط اینبار، بیایید یک طرح جذاب تر در Through Finger بکشیم، طرحی با شیارهای کوچک در بالا که با تصویر خطی اولیه بسیار هماهنگ است و رگه های موجود درون خطوط باریک را نشان میدهد. از Orient 2 Points برای قرار دادن این پروفایل بر روی منحنی باز استفاده کنید، روش بالا یعنی Near-O-Snap می تواند روشی مناسب برای قرار دادن اولین نقطه هدف و Perpendicular O-Snap برای قراردادن دومین نقطه هدف باشد.

استفاده از طرح حفره دار ( mesh ) بر روی سطح

وقتی گزینه های سطح صاف که در بالا مطرح شد دقیقا چیزی نیست که شما
می خواهید گزینه دیگری هم وجود دارد که می تواند ب هر کدام از سه مدل بالا
انجام شود. برای تبدیل یک سطح به یک شی حفره دار، از منوی Utilities فرمان
Mesh را انتخاب کنید. با توجه به طرحی که ایجاد کرده اید Bend را فرمان دهید تا
آنرا در سرتاسر سطح بپیچاند.

پایان مقاله :
تبدیل تصاویر خطی به مدل های سه بعدی در Matrix

(L-R) مدل خمیده و حلقه ای در Through Finger و منظره Side View
که در سطوح منحنی بالای حلقه قابل استفاده است.

جهت ثبت نام و اطلاع از شرایط کلاس های آموزش ماتریکس

  • به این مطلب امتیاز دهید:
5.0
امتیاز کاربر 5 (4 رای)
درحال ارسال

مطالعه بیشتر :

آموزش تکنیک های جواهر سازی با مهره و سنگ
خواص درمانی سنگ ها
عناصر طراحی جواهر
بهترین طراحان جواهر جهان
فروش جواهرات آنلاین : آنچه شما باید بدانید تا در فروش جواهرات موفق باشید
کیفیت برش و تراش سنگ های قیمتی رنگی
چگونه یک برنامه بازاریابی و فروش جواهرات برای کسب و کار جواهر خود ، ایجاد کنید؟
انواع گردنبند جواهر و ویژگی هایش
چگونه طراح زیورآلات شویم ؟
پردازش و بهسازی گوهرها با حرارت
تعمیرات طلا
عوامل موثر در ارزشگذاری سنگ‌های قیمتی رنگی
انگشتر مناسب با انگشتان دست شما
تکنیک های گوهرنشانی
6 مورد از بهترین فلزات برای ساخت جواهرات
طبقه بندی سنگ های قیمتی بر اساس رنگ
شفافیت سنگ های قیمتی
طلاسازی چطور شغلی است ؟
فلزات مورد استفاده در جواهرسازی
شگردهایی برای موفقیت در بازار طلا و جواهرات
الگوسازی یا ساخت نمونه اولیه در مدلسازی جواهرات با CAD
چگونه جواهرات خودم را در اینستاگرام بفروشم؟
استفاده از مواد جایگزین در جواهرات مدرن
راهنمای سنگ قیمتی
عناصر ساخت انگشتر
چطور فروش بیشتری نسبت به رقیبان خود در بازار جواهر داشته باشید ؟
نگهداری سنگ های قیمتی ، تمیز کردن سنگ های قیمتی
colorblocking (ترکیب رنگهای مخالف با یکدیگر): هنر و مد سنگ‌های قیمتی چند رنگ
هر لباسی را با چه جواهری بپوشیم ؟ نحوه ست کردن لباس با جواهرات
انواع نقره به کار رفته در جواهرات