جواهرات مدرن چیست؟

سنجاق سینه حرکتی در تصویر را دروتا سوکولوسکا ساخته است
اگر از رهگذری در خیابان بپرسید آیا می داند جواهر چیست احتمالا پاسخ می دهد “بله”.
مردم می دانند جواهر شی زیبایی است که به عنوان زینت لباس و شخص به کار می رود.
هرچند اینقدر که به نظر می رسد ساده نیست.

در فرهنگ لغت هنرهای زیبا می توانیم در خصوص جواهرات این را بخوانیم:

جواهرات، جواهرات کوچک و تکه های طلا به عنوان زیورآلات شخصی لباس و بدن استفاده می شود.
عمدتا از فلزات گرانبها (فلزات بدون واکنش: طلا، نقره، پلاتینیوم یا سنگ های قیمتی و عاج) ساخته می شوند و تکه هایی که کاربرد تزئینی دارند ( صدف ، مروارید و …) با شیوه های مختلف تزئین و با روش های هنری از تکه های تزئینی و پردازش نشده متمایز می شوند.
همچنین به معنای زیورآلات انسان های بومی و اولیه با سنگ ها، شاخ ها، استخوان های رنگارنگ و … هم هست.
جواهرات در تمام دوره های تاریخی و تمام فرهنگ ها شناخته شده است که
نقش اجتماعی جواهرات و مجموعه ای از اشکال اساسی آنها را نشان می دهد. نقطه شروع معمولا کاربرد یک شی بود که به ویژه در اشیایی با کاربرد تزئین پوشش دیده می شود (سنجاق هایی برای بستن قسمتی از لباس، قلاب کمربند، سنجاق های دیگر[…] به نظر میرسد این تعریف فقط قسمتی از جواهرات را که رابطه نزدیکی با طلای سنتی دارد پوشش می دهد.
در حال حاضر، نه تنها تعریف جواهرات تغییر کرده است بلکه کاربرد آن هم که زمانی به تزئین محدود بود تغییر کرده است.
جواهرات معاصر که به نام جواهرات مدرن هم شناخته شده است از صنایع دستی
فراتر رفته، تقریبا به اصل دیگری از هنر و وسیله ای برای بیان دیدگاه های سازنده تبدیل شده است.

در تعریف دیگری که برای جواهرات ارائه شده است می خوانیم:

جواهرات نه تنها می تواند موردی در رابطه با لباس باشد بلکه می تواند به درونیات شخص هم مربوط باشد.
اغلب، شی مجسمه ای مستقل است که با نمایی از انسان ترکیب شده یا به عنوان وسایل صحنه یک نمایش به کار گرفته می شود و بخشی از درونیات سازنده را نشان می دهد.
جواهرات اغلب تفسیری هنرمندانه در اتفاقات مهم برای هنرمند است.
از سوی دیگر در گذشته پیامی واضح را نشان می داده است.
آنها اطلاعاتی مثل وضعیت تاهل، تعداد فرزندان را در اختیار دیگران می گذاشتند.
حتی وسیله ای برای پرداخت بوده اند.

در یک تعریف ارائه شده دیگر می خوانیم:

جواهرات جایی بین مجسمه و پوشاک قرار دارد.
مثل مجسمه بیشتر جواهرات شامل یک شی فیزیکی مستقل از خود جواهر است.
بعضی از جواهرات طوری ساخته و در نظرگرفته شده اند که جدا از بدن انسان دیده شوند.
اما بر خلاف مجسمه، جواهرات از وجود یک شخص زنده جدانشدنی است:
بیشتر جواهرات برای پوشیدن ساخته شده اند یا تصور می شود که پوشیده می شوند.
بنابراین مثل لباس، جای جواهر، بدن است.
اما بر خلاف لباس، جواهرات به ندرت برای محافظت افراد در برابر گرما، سرما، بارندگی و زل زدن اطرافیان ساخته می شوند.

با این حال محدودیت های خاصی در رابطه با جواهرات وجود دارد:

تقریبا در اندازه های کوچک هستند (به همین دلیل این شی می تواند به بدن وصل شود)؛ وزن نامناسب بعضی از جواهرات متوسط ( این ها به استفاده از برق یا تکنولوژی های دیگر احتیاج دارند و به دلیل دشواری در پردازش آنها هنوز تصور جواهری با یک تلویزیون درون آن مشکل است).
به طوری که برای مورد دوم، با پیشرفت تکنولوژی و افزایش دسترسی به بعضی
راه حل ها که امکانات را برای هنرمندان گسترش داده است خیلی از آنها تغییر کرده اند.
برای درک این موضوع که چرا تفاوت های بسیار زیادی در تعریف مفهوم جواهرات  وجود دارد، باید به اواخر قرن نوزدهم برگردیم؛ وقتی اولین پیشگامان تغییر در این حوزه ظاهر شدند.

جواهرات مدرن در قرن 21

جواهرات مدرن ذاتا غیرمشابه هستند و به چند روش، پدیده های فرهنگی و دیدگاه های اجتماعی زمان خود را نشان می دهند.
قرن بیست و یکم دوره ای از انقلاب صنعتی است که منجر به پیدایش مواد جدید و تکنولوژی های ساخت و ساز شد.
این تغییر و تحول دیدگاه معماران را به طراحی اصلاح کرد و به این ترتیب به طور کلی زمینه معماری را تغییر داد.
در ابتدا، این مواد در ساخت محوطه هایی معمولی مثل سالن های کارخانه، پل های پایه بلند، پل های معمولی و ایستگاه های راه آهن استفاده می شد.

مدرنیسم از کاربرد تزئینی متمایز و برجسته شد؛
نوع سنتی آن برای دهه ها با انواع مختلف تاریخ گرایانه برابر شمرده می شد.

با این کار، عملکرد و سادگی شکل تحسین شد که توجیه شده بود.
در ابتدا، عملکرد و ارتباط مناسب در طراحی ساختمان های در نظر گرفته شده برای بانک ها، دفاتر، فروشگاه های بزرگ، فرودگاه ها یا کارخانه مهمات بااهمیت بود.
گسترش مدرنیسم در معماری به دلیل زمان و هزینه موردنیاز برای تکمیل پروژه به تاخیر افتاد.

تغییرات در جواهرات

تغییرات در جواهرات خیلی سریع تر اما به روشی مشابه پیش رفت.
سازندگان جواهرات مدرن تصمیم گرفتند از صنایع دستی سنتی معمول و تزئینات کاملا دکوری فاصله بگیرند.
آنها از اینکه جواهرات فقط زیبا باشند و ایده ای عمیق تر را ارائه ندهند خسته بودند.

نمونه های جواهرات مدرن ساخته شده :

در سال 1946، موزه هنر مدرن در نیویورک، نمایشگاهی به نام جواهرات مدرن
دست ساز برگزار کرد که شامل پژوهش های افرادی در رابطه با طراحی طلا مثل
مارگارت د پاتا، پاول لوبل و هنرمندان مدرن گرای جواهرات مثل الکساندر کالدر، ژاک لیپچیتز و ریچارد پوسِت دارت بود.
گردنبند سیمی برنجی به نام شوهر حسود را الکساندر کالدر در سال 1940 ساخت.
جواهرات الکساندرکالدر از نظر شکل بسیار دقیق بود و با استفاده از یک تکنیک اولیه که یادآور روحیه بداهه و خلاقیت است ساخته شد.
این نقطه عطفی در تاریخ جواهرات مدرن آمریکایی بود و البته تضاد شدیدی با کار مارگارت د پاتا داشت.
مارگارت تحت آموزش خصوصی پروفسور لازلو موهولی ناگی در دانشکده باوهاوس در شیکاگو بود.
مواد حلقه مارگارت د پاتا: باباقوری، کریستال سوار شده روی طلای زرد، اواخر دهه 40

ترکیب جواهرات و مجسمه ها بی اساس نبود :

اینها کاملا به هم مربوط بودند: هر دو از تکنیک ها، مواد و فرم های هنری مشابه استفاده می کنند؛ با این حال، جواهرات هنری به عنوان چیزی که مورد کم لطفی پول قرار گرفته است به طور ویژه ای با استفاده آسان و معمولی شناسانده می شود.
آگاه بودن به این مسئله که جواهرسازان مدرن در چه موقعیت دشواری هستند و چرا جواهرات تنها چنین فرمی دارند بسیار مهم است.

افرادی که مشغول ساخت این نوع اشیا هستند آموزش های تخصصی دیده اند،
روحیه و واکنش پذیری خاصی دارند و ضمن داشتن دانش ترکیب نیاز شدیدی به خلق اثر و همچنین احساس اصل هنر برای هنر را دارند.
این اتفاق افتاد؛ هر چند آنها برای بیان خودشان به شکلی هنرمندانه مجبور به حرکت در مسیری دیگر شدند.
اصول هنر محض برای آنها غیرعادی بود.

جای تعجب نیست وقتی هنرمندان تصمیم به نافرمانی می گیرند و آنچه را قلبشان  به آنها می گویند بدون توجه به صداهای انتقادی از اجتماع خلق می کنند. این صداها بلند بود چون به غیر از افرادی که نمی توانستند جواهرات مدرن را به عنوان یک هنر بپذیرند، صنعتگرانی که در مکتب های قدیمی هنر و صنعت رشد کرده بودند
جواهرسازان مدرن و تجربه شان با شکل و موادی که از جواهرات سنتی و هنر طلاکاری فاصله داشت مسخره می کردند.
جواهرات هیچ وقت تنها در یک مسیر رشد نکرد.

در همان زمان، استادان برجسته ای از صنایع دستی بودند، طراحانی که سعی می کردند
از مجموعه ای از طرح های قدیمی، چیزی جدید و تازه اقتباس کنند که شکل و نمایه ای
هنرمندانه مخصوص به خود داشته باشد و هنرمندانی که تلاش می کردند متوجه شوند
تا کجا می توان جواهرات را از انسان جدا کرد و به این منظور شکل و نوع مواد استفاده شده را تغییر دادند.

بلانچ براون،مورخ هنری می نویسد:

حدود سال 1947 به فروشگاه اد وینر رفتم و یکی از سنجاق های مربعی مارپیچ او را خریدم چون عالی به نظر می رسید.
من توانستم هزینه اش را بپردازم و آن، مرا بین انتخاب هایی که داشتم با هوشمندی زیباشناسانه، گرایش فکری و تدبیری پیشرو شناسایی کرد.
آن سنجاق ( یا یکی از تعداد سنجاق های کم شبیه آن) نشان ما بود و ما با آن را با افتخار می پوشیدیم.
این سنجاق به جای ارزش بازاری مواد به دست هنرمند اهمیت داده بود.
سنجاق های مربعی مارپیچ چکش کاری شده اد وینر استرلینگ و سنجاق سینه های سوزنی 1950-1948 جواهرات به شکلی کاملا جدید تبدیل شد.

جواهراتی از جنس طلا که بعد و با انواع مختلفی از جواهرات مدرن در مواد گرانبها وجه مشترک خیلی زیادی نداشتند.
با این حال، این تعریف از جواهرات که در اینجا یاد شد یعنی جواهری که از مواد گرانبها ساخته نشده باشد جواهر نیست، تعریفی مطلق است.
علاه بر این، همزمان با جواهرات مدرن، پدیده جواهرات پوشاک با تولید انبوه، ارزان، ساخته شده از مواد جدید و ارتباط نزدیک با پاپ آرت به وجود آمد.
مرزها در هم محو شدند؛ هنر چیست و چه چیزی نیست؟ آیا شی ساخته شده از
پلاستیک با توجه به محتوا معنی جدیدی به خود می گیرد؟ چه کسی هنرمند است و چه کسی حق ندارد خود را هنرمند بنامد؟
امیدواریم با این مطلب، از مجموعه آموزشی تصویرگران پویا اندیش ، توانسته باشیم بین شما و پدیده جواهرات ارتباط برقرار کرده باشیم تا کارهای هنرمندانی که اینجا مطرح می شوند با درک بالاتری همراه شود.

پایان مقاله :
جواهرات مدرن چیست ؟

جهت ثبت نام و اطلاع از شرایط کلاس های آموزش جواهرسازی

  • به این مطلب امتیاز دهید:
5.0
امتیاز کاربر 5 (3 رای)
درحال ارسال

مطالعه بیشتر :

شغل و حرفه طراحی جواهرات
تبدیل تصاویر خطی به مدل های سه بعدی در Matrix
زیور آلات مهره ای
فروش جواهرات آنلاین : آنچه شما باید بدانید تا در فروش جواهرات موفق باشید
تاریکی و روشنایی سنگ های جواهر
عوامل موثر در ارزشگذاری سنگ‌های قیمتی رنگی
colorblocking (ترکیب رنگهای مخالف با یکدیگر): هنر و مد سنگ‌های قیمتی چند رنگ
10 ترفند عالی برای ساخت زیورآلات
آموزش تکنیک های جواهر سازی با مهره و سنگ
چگونه یک برنامه بازاریابی و فروش جواهرات برای کسب و کار جواهر خود ، ایجاد کنید؟
وقتی هنر با جواهرات همراه میشود.
انواع گردنبند جواهر و ویژگی هایش
مزیت های طراحی جواهرات سفارشی
چگونه طراح زیورآلات شویم ؟
پرینت سه بعدی جواهرات
جواهر سازی با رایانه ، طراحی جواهر با رایانه
الگوسازی یا ساخت نمونه اولیه در مدلسازی جواهرات با CAD
طلاسازی چطور شغلی است ؟
ست کردن رنگ لباس و جواهرات
عناصر ساخت انگشتر
انواع دستبند و پابند
فلزات مورد استفاده در جواهرسازی
چطور فروش بیشتری نسبت به رقیبان خود در بازار جواهر داشته باشید ؟
انتخاب جواهرات مناسب با فرم صورت
تکنیک های گوهرنشانی
راهنمای سنگ قیمتی
طبقه بندی سنگ های قیمتی بر اساس رنگ
شفافیت سنگ های قیمتی
شگردهایی برای موفقیت در بازار طلا و جواهرات
انواع نقره به کار رفته در جواهرات